Šodien, 4.septembrī, Sabiedriskā transporta padome (STP) ir pieņēmusi būtiskus lēmumus, kas liecina par nozīmīgiem sasniegumiem un nākotnes iecerēm sabiedriskā transporta jomā, kas iezīmē jaunu posmu Latvijas mobilitātes attīstībā. STP sēdē piedalījās arī Satiksmes ministrs Atis Švinka.
Atis Švinka: valsts garantētā mobilitāte – sabiedriskais transports kā attīstības mugurkauls
Sabiedriskais transports Latvijā ir valsts solījums iedzīvotājiem par pieejamu, uzticamu un vienlīdzīgu mobilitāti visos reģionos. Ar stingru politisko apņēmību un stratēģisku redzējumu, 2026. gadā reģionālajam sabiedriskajam transportam ir nodrošināts stabils finansējums – 93,7 miljoni eiro. Tas ir skaidrs signāls – pieejama, efektīva un moderna mobilitāte ir prioritāte.
“Valsts uzdevums ir garantēt sabiedriskā transporta pieejamību visā Latvijā – pilsētās, novados, ciemos. Mums ir jāstrādā kopā – valstij, pašvaldībām, pārvadātājiem un sabiedrībai – lai risinājumi būtu gudri, balstīti datos un ilgtspējīgi,” uzsver satiksmes ministrs Atis Švinka.
Reģionālo maršrutu tīkls – stabils pamats iedzīvotāju mobilitātei
- gadā plānotais reģionālo autobusu maršrutu tīkls sasniegs 56,15 miljonus kilometru, savukārt vilcienu maršrutu tīkls – 8,04 miljonus vilcienkilometru. Neskatoties uz sākotnēji plānoto samazinājumu, Satiksmes ministra iniciatīvas rezultātā tīkls tika saglabāts par 20% plašāks nekā iepriekš paredzēts, apliecinot valsts apņēmību nodrošināt pieejamu mobilitāti visos reģionos.
“Šis ir pirmais redzamais rezultāts, kas strādājot ar datiem, pierāda – maršrutu tīkls nav jāsamazina tik krasi. Dati ir vajadzīgi,” uzsver STP vadība. Kopš jūnija Autotransporta direkcija (ATD) ir neatlaidīgi strādājusi, lai izveidotu pārdomātu, datos balstītu maršrutu tīklu, kas atspoguļo reālas pasažieru vajadzības un pārvietošanās paradumus. Prognozētais reģionālās nozīmes maršrutu tīkla apjoms paredz, ka katrā tīkla daļā tiek samazināti reisi ar zemiem rentabilitātes un pārvadāto pasažieru rādītājiem, iekļaujot priekšlikumus par maršrutiem, kuri varētu tikt izpildīti uz komerciāliem principiem. Vienlaicīgi reģionos ar mazāku pieprasījumu tiks attīstīts transports pēc pieprasījuma, pie kā šobrīd aktīvi strādā ATD. Tas nodrošinās elastīgu un efektīvu mobilitāti arī mazāk apdzīvotās teritorijās.
Tarifu izmaiņas – sabalansētas un sociāli atbildīgas
No 2026. gada 15. janvāra biļešu tarifi reģionālajā sabiedriskajā transportā (autobusiem un vilcieniem) tiks paaugstināti vidēji par 7%. Šīs izmaiņas ir rūpīgi sabalansētas, lai saglabātu pakalpojumu kvalitāti, garantētu finansiālu ilgtspēju un sinhronizētu cenas ar Baltijas reģiona līmeni. Tarifu korekcijas ir orientētas uz pārvadājumu attālumiem, ņemot vērā reģionu pieejamību. Garākos braucienos pieaugums būs minimāls – līdz 0,20 EUR, elektrificētajā zonu sistēmā maksa palielināsies par 0,30 EUR, savukārt ārpus zonām par 0,20 EUR.
Piemēri:
Vilciena pārvadājumi:
- Rīga – Imanta: 1.50 € → 1.50 €
- Rīga – Sigulda: 2.50 € → 2.80 €
- Rīga – Dubulti: 2.00 € → 2.30 €
- Rīga – Liepāja 8.90 € → 9.10 €
- Rīga – Salaspils 2.00 € → 2.30 €
- Rīga – Aizkraukle 3.50 € → 3.80 €
Autobusu pārvadājumi:
- Liepāja – Grobiņa: 1.00 € → 1.20 €
- Rīga – Dubulti: 2.00 € → 2.30 €
- Kombuļi – Kazanova: 0.70 € → 0.90 €
- Rīga – Rēzekne 11.70 € → 11.90 €
- Liepāja – Grobiņa: 1.00 € → 1.20 €
- Alūksne – Balvi: 2.10 € → 2.90 €
“Latvijā ir vienas no zemākajām reģionālā sabiedriskā transporta biļešu cenām Eiropā,” norāda ATD, uzsverot, ka izmaiņas ir nepieciešamas, lai saglabātu pieejamu un kvalitatīvu sabiedriskā transporta pakalpojumu visā Latvijas teritorijā.
Atbilstoši STP lēmumam tarifu pārskata regulāri ne retāk kā reizi gadā, ņemot vērā uzkrāto inflācijas līmeni un vidējās darba samaksas izmaiņas salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu.
Svarīgi: Visas biļetes, kas iegādātas līdz 14. janvārim, būs derīgas līdz to termiņa beigām, bet no 15. janvāra biļetes tiks pārdotas tikai pēc jaunā tarifa.
Braukšanas maksas atvieglojumi – nemainīgi un pieejami
Visām sociāli aizsargātajām pasažieru grupām braukšanas maksas atvieglojumi reģionālajos maršrutos saglabājas 100% apmērā, un transporta izmantošanas kārtība nemainās.
Atvieglojumi attiecas uz: bērniem, kas nav uzsākuši pamatizglītības apguvi; personām ar invaliditāti un viņu pavadoņiem; bērniem bāreņiem, audžuģimenēs un izglītības iestādēs līdz 24 gadu vecumam un politiski represētām personām; daudzbērnu ģimenēm ar Latvijas Goda ģimenes apliecību īpašniekiem - vecākiem 50 %, skolēniem, studentiem, bērniem 90 % apmērā no brauciena biļetes pilnas cenas, visiem 40 % apmērā no abonementa biļetes cenas.
Lojālie pasažieri – abonementa biļešu atlaides paliek spēkā
Abonementa biļešu pircēji – cilvēki, kuri sabiedrisko transportu izmanto regulāri – var būt droši: atlaides paliek nemainīgas arī pēc tarifu izmaiņām. Šī pieeja ir vērsta uz lojalitātes veicināšanu, nodrošinot, ka ikdienas pasažieri turpina saņemt izdevīgus nosacījumus.
Abonementa biļetes ļauj būtiski ietaupīt:
- 30 dienu biļete tiek aprēķināta kā 20 braucieni, bet atmaksājas jau pēc 21. brauciena.
- Pieejamas arī 1, 3 un 5 dienu biļetes, kā arī braucienu skaita biļetes ar atlaidēm līdz 20%.
Šāda politika ne tikai atbalsta lojālos klientus, bet arī veicina sabiedriskā transporta izmantošanu kā ikdienas pārvietošanās veidu.
Jauni maršruti un uzlabojumi pasažieru ērtībām
Sabiedriskā transporta sistēma Latvijā turpina attīstīties, pielāgojoties pasažieru vajadzībām un mobilitātes paradumiem. 2025. gadā vērojama strauja komercmaršrutu attīstība – pirmajā pusgadā to skaits sasniedzis 12, salīdzinot ar tikai 4 maršrutiem 2024. gadā, kas rezultējies ar 69% pasažieru pieaugumu komercsegmentā. Tas apliecina pieaugošo pieprasījumu pēc elastīgiem un tirgus balstītiem risinājumiem.
Lai uzlabotu savienojamību starp reģioniem un galvaspilsētu, tiek apstiprināts jauns reģionālas nozīmes maršruts Dubulti–Tukums, kas ļaus pasažieriem samazināt ceļā pavadīto laiku starp Tukumu un Rīgu, īpaši rīta un vakara pīķa stundās. Maršruts tiks pieskaņots vilcienu kustībai, nodrošinot ērtu pārsēšanos Dubultos. Šis risinājums ir īpaši nozīmīgs laikā, kad vilcienu līnijā Rīga–Tukums notiek kontakttīklu modernizācijas darbi, kuru laikā vilcienu kustība tiks organizēta posmos, bet pārvadājumi starp Ķemeriem un Asariem tiks nodrošināti ar autobusiem.
Digitālā transformācija un dati – pamats gudrai plānošanai
Sabiedriskā transporta attīstībai Latvijā arvien vairāk jābalstās datu analīzēs un digitālajos risinājumos, kas ļauj pieņemt precīzus, pierādījumos balstītus lēmumus. Kopš 2025. gada jūnija ATD ir uzsākusi maršrutu tīkla digitalizāciju, lai analizētu pasažieru plūsmas, pieprasījumu un rentabilitāti.
Šī pieeja ļauj:
- identificēt zemas noslodzes reisus, kurus iespējams optimizēt vai aizstāt ar elastīgākiem risinājumiem.
- plānot komercmaršrutus, kas var darboties bez valsts dotācijām, balstoties uz faktiskajiem pārvadājumu datiem.
- samazināt neefektīvus maršrutus, vienlaikus saglabājot mobilitātes pieejamību reģionos.
“Jo vairāk dati, jo precīzāka analīze un risinājums,” uzsver STP vadība.
ATD ir izstrādājusi prognozēto maršrutu tīkla apjomu 2026. gadam, balstoties uz detalizētu statistiku par pārvadāto pasažieru skaitu, nobraukumu un izmaksām. Šī informācija ļauj sabalansēt budžetu, prognozēt zaudējumus un plānot kompensācijas, vienlaikus saglabājot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību.
Digitālā transformācija ir pamats transportam pēc pieprasījuma attīstībai reģionos, kur tradicionālie maršruti nav efektīvi. Šie risinājumi ļaus nodrošināt mobilitāti arī mazāk apdzīvotās vietās, pielāgojoties iedzīvotāju reālajām vajadzībām.
Kvalitātes uzlabojumi – komforts un pieejamība
Latvijas sabiedriskā transporta sistēma ir sasniegusi ievērojamu kvalitātes līmeni, kas atbilst mūsdienu pasažieru vajadzībām. Autobusi un vilcieni ir aprīkoti ar modernām ērtībām, kas nodrošina patīkamu, drošu un pieejamu pārvietošanos ikvienam, ko atzinīgi novērtē pasažieri.
Vilcienu satiksmē pasažierus apkalpo jaunie elektrovilcieni, kas nodrošina klusāku, ātrāku un videi draudzīgāku pārvietošanos.
Kvalitātes komforta un pieejamības līmeni ir svarīgi saglabāt un attīstīt, lai sabiedriskais transports kļūtu par pirmo izvēli ikdienas mobilitātē.