Sabiedriskā transporta padome: būs komercreisi Rīga–Liepāja, turpinās Vienotās biļešu sistēmas un Vilciens+ biļešu ieviešana, būs izmaiņas reģionālo autobusu maršrutos Pierīgā, Vidzemē un Sēlijā

Ikmēneša Sabiedriskā transporta padomes (STP) sēdē šī gada 1. martā tika apstiprināta jauno tarifu un biļešu veidu ieviešana no 1. aprīļa un reģionālās nozīmes maršruta Rīga–Liepāja atklāšana uz komerciāliem principiem. Sēdē tika arī apstiprinātas izmaiņas vairākos reģionālo autobusu maršrutos Pierīgā, Limbažu, Jēkabpils, Aizkraukles, Cēsu novados un STP locekļi iepazinās ar Vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas ieviešanas plānu 2024. gadam, kā arī uzsāka diskusiju par jaunu reģionālo autobusu pieturu iedalījumu.

No šī gada 1. aprīļa visā Latvijā tiks ieviesti jauni tarifu un biļešu veidi, vienlaikus STP sēdē apstiprināja Vilciens+ biļešu veida veidošanas principu. Vilcienos būs vienreizējās, 1, 3, 5 un 30 dienu biļetes, bet reģionālajos autobusos – vienreizējās un 30 dienu biļetes. Jaunajā tarifu sistēmā tiek saglabāts minimālās maksas princips, taču, lai šo tarifu salāgotu ar valstspilsētu sabiedriskā transporta sistēmām, tiek noteikta minimālā braukšanas maksa: Rīgā – 1,50 eiro, citās valsts pilsētās – 1,00 eiro un ārpus valsts pilsētām – 0,70 eiro. Tarifa maksas izmaiņas mazos vai vidējos attālumos autobusos jaunajā tarifu sistēmā ir relatīvi nelielas un orientētas uz to, lai neradīto spiedienu uz pasažieriem, kuri bieži izmanto sabiedrisko transportu, taču izmaiņu rezultātā ir arī atsevišķi gadījumi, kad pieaugums būs lielāks. Pirmajā posmā, lai sabiedriskā transporta sistēmā stiprinātu vilcienu kā mugurkaulu, jau esošajos vienotās biļetes vilciena un autobusu savienojumos Aizkrauklē, Tukumā, Krāslavā un Dagdā turpinās nodrošināt biļeti Vilciens+, ar kuru īsos braucienos ar autobusu uz vai no vilciena pieturas punkta varēs braukt bez papildus maksas vai par minimālu samaksu.

Sēdes dalībnieki diskutēja par jauno komercpārvadājumu koncepciju un komerciālo maršrutu iespējamo tālāko attīstību Latvijā, kā arī apstiprināja plānu reģionālās nozīmes maršruta Rīga–Liepāja ieviešanai uz komerciāliem principiem, nosakot laika intervāla piemērošanu. Laiks starp komercreisiem un valsts dotētajiem reģionālo autobusu reisiem nevarēs būt mazāks par 20 minūtēm. Šobrīd maršrutā Rīga–Liepāja–Rīga dienā ir 36 autobusu un 2 vilcienu reisi, bet pēc izmaiņām no vasaras varētu būt 16 valsts dotētie autobusu reisi, 16 komercreisi un 4 (iespējams vasarā) vilcienu reisi. Lēmums par datumu, kad tiks uzsākti komercreisi starp Rīgu un Liepāju, tiks pieņemts pēc saskaņošanas ar atbilstošo plānošanas reģionu. Līdz ar to reģionālās nozīmes maršruti uz komerciāliem principiem būs Rīga–Liepāja un Rīga–Salaspils virzienos, savukārt iepriekšējiem (Rīga–Ogre, Rīga–Jelgava, Rīga–Olaine, Rīga–Jaunķemeri, Rīga–Sloka un Rīga–Sigulda) tiek atcelts komerciālā maršruta statuss.

STP iepazinās ar Vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas ieviešanas plānu, kas 2024. gadā paredz turpināt to ieviest vilcienu līnijās: drīzumā Siguldas virzienā, vēlāk turpinot ar Jelgavu, Liepāju, Aizkraukli (izņemot reisus ar numurētām sēdvietām) un Daugavpili. Par konkrētiem ieviešanas datumiem informācija tiks publicēta atsevišķi.

STP sēdes dalībnieki iepazinās ar koncepciju par jaunu pieturu sadalījumu un reģionālās nozīmes maršrutu pakalpojumu kategorijām, kā arī diskutēja par reģionālās nozīmes maršrutiem, kuri nodrošina pievedošā vai papildinošā autobusu funkciju vilcienam (“W” princips). Nākotnē varētu būt trīs veidu pieturas – tādas, kas iekļautas kustības grafikos, pieturas pēc pieprasījuma un pietura, kas būtu apstāšanās vietā, kur reālā vidē nav izbūvēta pieturas infrastruktūra. Jāatgādina, ka lai varētu ieviest pieturas pēc pieprasījuma konceptu, jāveic grozījumu 2010. gada 13. jūlija MK noteikumos Nr. 634 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā”. Nākotnē plānots pakāpeniski turpināt visā Latvijā ieviest kombinētos pārvadājumus, kas pasažieriem samazinās vai būtiski nepalielinās kopējo ceļā pavadīto laiku pat izmantojot dažādus sabiedriskā transporta veidus, atvieglojot pārsēšanos. Vienlaikus plānots arī mazināt paralēlo maršrutu apjomu un strādāt pie jauna koncepta vilciena stacijas un autobusu pieturas apvienotā standarta.

STP sēdē apstiprināja izmaiņas šādos reģionālo autobusu maršrutos:

  • uz eksperimenta laiku (četriem mēnešiem) maršrutā nr. 6835 Rīga–Upeslejas–Jauncekule vienu vakara reisu un reģionālās nozīmes maršrutā nr. 5530 Rīga–TEC-2–Saurieši–Jauncekule–Cekule divus pēcpusdienas reisus pagarinās līdz Cekulei, lai vietējie iedzīvotāji varētu drošāk nokļūt mājās;
  • pamatojoties uz mazo pieprasījumu, maršrutā nr. 6684 Limbaži–Viļķene–Salacgrīva mainīs vairāku reisu izpildes, nepagarinot tos līdz Korģenei, atgriežot autobusu braukšanu tikai līdz Pālei, kā tas bija līdz eksperimenta ieviešanai;
  • Jēkabpils pilsētas maršruts nr. 6 Brodi–Viestura iela–Palejas iela–Lidlauks–Varieši pagarināts posmā Veseļi–Varieši, lai pilsētas apkaimē strādājošie varētu ērti nokļūt uz darbu, skolēni uz mācību iestādēm un vakaros mājās;
  • maršruta nr. 5490 Viesīte–Sauka–Lone un maršruta nr. 5493 Viesīte–Lone–Sauka–Viesīte rīta un pēcpusdienu reisos tiks iekļauta pietura Krustceles, lai skolēni varētu tikt uz mācībām vietējā skolā;
  • maršruta nr. 5494 Jēkabpils–Lone–Nereta reisos uz eksperimenta laiku (četri mēneši) tiks iekļauta pietura Lones centrs, kas nodrošinās gados vecākiem pasažieriem ērtāku sabiedriskā transporta izmantošanu;
  • maršrutā nr. 6135 Aizkraukles AO–Aizkraukles stacija dienas vidū tiks ieviesti divi jauni savienoto autobusu reisi, kas varēs aizvest pasažierus no papildu regulārajiem vilcienu reisiem uz pilsētu;
  • uz eksperimenta laiku (trīs mēnešiem) Cēsu pilsētas nozīmes maršrutā nr. 3010 CATA–Cēsu klīnika–Cīrulīši–CATA būs jauns agrais rīta reiss nedēļas nogalēs un svētku dienās, kas ļaus tuvējā pansionāta darbiniekiem nokļūt uz darbu;
  • pietura Elejas skola netiks iekļauta maršruta nr. 6524 Jelgava–Eleja reisā plkst. 20.33 no Jelgavas autoostas.

Informācija par konkrētiem datumiem izmaiņu ieviešanā reģionālo autobusu maršrutu izpildē tiks publiskota pēc saskaņošanas ar partneriem (plānošanas reģioniem, pašvaldībām, pārvadātājiem utt.)

Nākamā kārtējā ikmēneša Sabiedriskā transporta padomes sēde šobrīd plānota 2024. gada 27. martā.

 

Par Sabiedriskā transporta padomi

Sabiedriskā transporta padomē ir 10 dalībnieki: pārstāvji no pieciem plānošanas reģioniem, Satiksmes ministrijas un Finanšu ministrijas. Padome tika izveidota 2014. gadā. Plašāka informācija: https://www.atd.lv/lv/jaunumi/sabiedrisk%C4%81-transporta-padome

 

Papildu informācijai:

Sanita Heinsberga

VSIA “Autotransporta direkcija”

Sabiedrisko attiecību speciāliste

Tālr.: +371 67356129

E-pasts: sanita.heinsberga@atd.lv


Ieteikt šo rakstu